Ingrid Alexandra

Pris: 2.600.000

Informasjon

  • Pris: 2.600.000
  • Båttype: Yacht
  • 87 Fot
  • Årsmodell: 1958
  • Drivstoff: Diesel

ex R/S 61 Haakon VII / Ingrid Alexandra er en tidligere redningsskøyte som ble bygget for Redningsselskapet i 1958 ved A/S Stord Verft. Den ble ved overlevering døpt av Prinsesse Astrid.

Frem til 2004 var fartøyet i tjeneste som redningsskøyte og berget 135 personer fra den visse død, 40 fartøyer fra totalforlis, og ga assistanse til totalt 1869 fartøy. Fartøyet var en vellykket båt på alle måter. Det blir vanskelig her å ta med alle bragdene til denne redningskrysseren. Fartøyet var stasjonert flere steder langs kysten, og i tillegg var den også stasjonert på Shetland og Island. I 2004 solgte Redningsselskapet fartøyet til taubåtrederiet Mørland & Karlsen AS og samtidig omdøpt til MS Torungen. Den har blitt brukt som skolefartøy og slepe/bukserbåt.

Velegnet som bl.a. slepe/bukserfartøy, redningskrysser, havnebåt, turisme (hvalsafari og fiske), husbåt etc. Mange bruksområder og muligheter for den rette.

Siste hovedklassing i oktober 2014
Sertifisert frem til 2019.
Klassifisert til Stor kystfart.
Fartøyet er i god stand. Originalt holdt.

Fartøyet ligger til kai i Marvika Kristiansand og kan vises der etter avtale.

Komplett prospekt kan oversendes ved forespørsel.

Undertegnede megler har fått i oppdrag av eieren å selge dette nostalgiske kulthistoriske fartøyet. Vi ordner hele handelen på en trygg og profesjonell måte. Er du på jakt etter en annen type båt så kan vi hjelpe deg å finne din drømmebåt gjennom vårt nettverk. Har du en båt du vil selge? La oss finne en kjøper til den, basert på no cure – no pay. Vi jobber med kunder som har, eller etterspør Båter i Toppklasse!

Ta kontakt med Yachtmegleren Stian Sandlie på telefon 92467000 eller mail stian@yachtmegleren.no for mer informasjon.

YACHTmegleren AS
Leangbukta Maritime Senter
Leangbukta 31 ± 1392 Vettre

www.yachtmegleren.no

Utstyr
Alt elektronisk, maskin- og redning/sikkerhetsmessig og øvrig utstyr som klassen krever.

Generelle opplysninger:
Flaggland: Norge.
Klassefiseringselskap: Det norske Sjøfartsdirektorat.
Bygget i 1958
Størrelse: 26,5 x 7 meter.
LPP: 23,22 meter.
Største bredde: 7 meter.
Dyptgående: 3,48 meter.
Mallat dyp: 4,2 meter.
Registrert: Norsk internasjonalt
Skipsregister (NIS).
Bunkersforbruk: 80 liter/time.
Antall kahytter: 6.
Bygd: Ottesens Skipsbyggeri AS,
Sagvåg + Stord Verft Norge.
Byggnummer: 46.
Byggeår: 1958.
Bygd for klasse: DnV.
Bygd for klasse: A1 lce-C + MV.
Skrog: Stål.
Superkonstruksjon: Aluminium.
Tonnasje: 122 GT / 48 NT.
Deplacement: 210 tonn.
Marsjfart: 9 knop.
Toppfart: 12 knop.
Rekkevidde: 500 Nm.
Fartsområde: A1.
Antall passasjerer: 7.

Maskiner:
Hovedmotor: 16V-149, 970 hk v/1800 rpm (installert ny i 1982).
Gear: Ulstein, 220 HGSC, redusering 4,94:1.
Propeller: Ulstein, Vribar propell, 1800 med mer.
Hjelpemotor: GM/Detroit, 265ECC, MBRF 225L, 45 KVA.

Maskinutrustning:
Brennoljeseparator: Atlas Copco,
MAB 102.
Omformbar inverter: 2 x Switch
Mode Power Supply SC-8 Barn
battery charger, Eltek PSF 24/12
emergency inverter Autronica inverter for emergency batteries.
Styremaskineri: Doble Tenfjord.
Atlas Copco MAB separator.
2 x Switch Mode Power supply batteriladere.
Eltek PSF 24/12 + Autronica lnverters.

Navigasjonsutstyr:
Overvåkningskamera: Akterdekk.
Datanlegg: Ban GA 120
elektronisk logg.
Radar: Furuno, FCR-1411,
Anritsu, RA 722 UA ARPA.
Autopilot: Simrad (ny).
GPS Navigator: Furu no, GP-70
MARK-2.
Navtex: JRC, NCR-300A.
Ekkolodd: Furuno, FCV-551,
JRC, JFF-560.
VHF: Sailor, RT5022 OSC,
Sailor, RT143, Sailor, R114 watchreceiver.
Simrad/Taiyo, AOF TO-L 1520 VHF-pejl.

Tanker:
Diesel: 10,5 m3, 10,5 m3, 16,9 m3 og 16,9 m3 (til sammen 54,8 m3).
Smøreolje: 700 liter.
Ballast: 9 tonn.
Dagtank: 600 liter.
Ferskvann: 6 m3.

Sikkerhetsutrustning:
Livbåter: Viking, 6 personer, Viking, Type N (SOLAS A), 6 personer.
MOB båt: Norsafe, Suzuki 65 HK.
EPIRB: Tron, 40S, Tron, 30 SMK II og Tron 45 SX.
Radartransponder: Jotron.

Dekkutrustning:
Bokserkrok: Stevens Quick Release 23.
Ankarspill: Rapp Hydema double hydraulic.
Livbåtsdavit: Hydramaskin HMD A-10 0,7
tons SWL.
Lyskastere: 2 x Noak HS-370.
Anker: 2.
Kapstan: Stort hydraulisk fortøynings/bukserspill.
Hydraulisk kran: Effer, 22000.

Dekksplan:
Stor styrehus med utgang til båtdekk med hydraulisk kran og redningsbåt.
Dekksutrustning
TV-overvåket akterdekk.
Stor hydraulisk fortøynings/ bukserspill.
Stevens Quick Release 23 bukserkrok (14
tonns trekkraft).
Effer 11000 hydraulisk dekkran.
Hydramaskin HMD A-10 0,7 tonn.
SWL livbåtsdavit med en Norsafe 6-
personers redningsbåt med Suzuki 65 hk påhengsmotor.
Søkelys 2 x Noak HS-370.
Rapp Hydema hydraulisk ankerspill med doble kabelrom og to ankere.

Bysse:
Kjøl/fryseskap.
Elektrisk 4 platers skipskomfyr.
Mikrobølgeovn.

Annet:
Under fordekket er 6 kahytter med køyer til 7.
Felles dusjrom.
På hoveddekket er det i forkant av dekkshuset
salong for 10 personer.
To toaletter hvorav ett med vaskemaskin og
tørketrommel.
++++

Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Andre
Merke
Andre
Årsmodell
1958
Lengde i cm
2652 cm
Lengde i fot
87 fot
Bredde
700 cm
Dybde
348 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
GM/Detroit 16V-149
Motortype
Innenbords
Motorstr.
970 hk
Maks fart
12 knop
Drivstoff
Diesel
Reg.nummer
JWXB
Materiale
Annet
Farge
Hvit
Sitteplasser
12
Soveplasser
7

Se båten annonsert på finn.no i linken under:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=58038823&ov=m

YACHTmegleren AS


Til toppen.